Sklep Potrzeb Kulturalnych

Sklep Potrzeb Kulturalnych Seniorów – spotkanie diagnozujące

 

W Sklepie Potrzeb Kulturalnych Seniorzy wybierają to co jest im potrzebne by aktywnie i twórczo spędzać swoje życie. Część towarów czeka na półkach, w czasie rozmowy pojawiają się na nich też nowe, nie dostępne dziś jeszcze dla starszych Chorzowian.

 

Na spotkanie diagnozujące potrzeby i potencjał społeczny seniorów (20 stycznia 2014 r.) przybyło kilkudziesięciu mieszkańców naszego miasta. Poza seniorami obecni byli też przedstawiciele organizacji pracujących z seniorami, koordynatorzy programu „Chorzów 60+”, samorządowcy i urzędnicy. Rozmawialiśmy z jakich form aktywności kulturalnej i społecznej mogą dziś skorzystać seniorzy. Następnie starsi mieszkańcy naszego miasta opowiedzieli nam o swoich zainteresowaniach, czego brakuje im w Chorzowie. Wreszcie puściliśmy wodze fantazji i pomyśleliśmy wspólnie o wszystkich pomysłach, które moglibyśmy zrealizować, gdyby nie ograniczały nas ich koszty i inne bieżące przeciwności. Równolegle do rozmowy zapisywaliśmy pomysły na kolejnych koszykach sklepowych (pożyczonych z pobliskiego marketu). Pod koniec spotkania seniorzy wybierali to co wydało im się najbardziej interesujące, płacąc przygotowanymi wcześniej kolorowymi piłkami (każdy senior miał do dyspozycji trzy piłki – mógł wrzucić wszystkie do jednego koszyka, lub rozdzielić między wybrane przez siebie formy aktywności).

Sam przebieg spotkania jak i jego wyniki były dla nas sporym zaskoczeniem. Poza programem spotkania usłyszeliśmy spontanicznie odśpiewaną piosenkę, rozmowy schodziły czasem na inne niż zaplanowaliśmy tory, ale każdy wyszedł ze spotkania z nowymi doświadczeniami i pomysłami.

Nowe dla nas tematy do pracy z seniorami to:

  • siłownie i specjalne zestawy zajęć ruchowych (aerobik dla seniorów),

  • potrzeba spotykania się w mniejszych niż dotychczas grupach (20 osób zamiast 120) ale za to bliżej domu

  • spotkania filmowe dla seniorów

  • wycieczki

  • spotkania w parku

  • kursy samoobrony dla seniorów

Po „zakupach” podsumowaliśmy wyniki i napiliśmy się wspólnie kawy. Obiecaliśmy też sobie kolejne takie spotkania.  

 

Partnerzy

 

Evergroup_logo